2. maj, 2019

Podcast anmeldelse: EU’s historie 1945-2019

Tags: , , ,

Del

Af Peter Westermann, Europa-Parlamentskandidat for SF

AOF har med podcasten AOF Oplyser indtaget et nyt medie. Med serien EU’s historie 1945-2017, som falder i fire dele, er det lykkedes at skabe en fin, sammenhængende og unionsopbyggelig fortælling.

Serien har en række centrale personer som medfortællere. Mogens Lykketoft er den mest gennemgående, og han og de øvrige fortællere leverer et vedkommende indblik i de begivenheder, der har formet EU. Som Europa-Parlamentskandidat har jeg nydt serien, som har sat et par detaljer på plads og formået at formidle fællesskabets nødvendighed på en måde, der skaber en sammenhæng og mening i unionsprojektet.

Som højskolelærer har jeg fundet serien anvendelig til forberedelse af min undervisning i EU. Dog skal det indvendes at serien har et udtalt pro-EU tilsnit, som også – naturligt nok – er overvejende socialdemokratisk. Det betyder, at jeg ikke vil spille serien i sin helhed for mine elever, hvilket med de ca. 20 minutter for hvert af de fire afsnit også ville være lang undervisningstid at vie til serien, men brudstykker kunne man godt bruge, især med en tydelig varedeklaration om AOF’s udgangspunkt.

Værten Peter Laugesen gør det rigtig fint, både som fortæller og interviewer. Han er desuden en person med stort europæisk engagement og vid, idet han i flere år har rejst rundt og talt med Europas unge og formidlet deres historier i foredrag herhjemme.

Et lille kritikpunkt af serien er, at dens afsnit udkom med ret ujævne og store mellemrum, så man måtte vente lidt på næste kapitel. At jeg rent faktisk flere gange har søgt i min podcast-app efter om næste episode mon var udkommet, bevidner imidlertid, at det er en rigtig god podcast. De korte afsnit med en på samme tid overordnet og overskuelig, men også personlig og billedskabende fremstilling af det spændende stof, er bestemt anbefalelsesværdig. Jeg vil give den 10 ud af 12 EU-stjerner.

Du finder podcasten “EU´s historie” her på iTunes og på SoundCloud. Podcastserien er en del af AOF´s nye podcastunivers AOF oplyser. I morgen udkommer en ny podcastserie, hvor du har mulighed for at komme helt tæt på partiernes spidskandidater til Europa-Parlamentsvalget gennem 10 kandidatportrætter. Følg med her: http://europa-debat.dk/events-og-aktiviteter/podcast-eu-i-oejenhoejde/

Peter Westermann

Født i 1985. Medlem af Regionsrådet i Hovedstaden. Tidl. medlem af Folketinget og næstformand for SF. Arbejder som højskolelærer. I europaparlamentet vil jeg arbejde for 3 mærkesager: 1. Stop spekulanterne, beskat giganterne 2. Kloden kalder – klimaet kræver hurtig handling 3. Forebyg flygtningekriser Læs mere på www.peterwestermann.dk