29. marts, 2019

Brexit-paradokset i Sunderland

Tags: , , , ,

Del
Brexit-paradokset i Sunderland

Forrige weekend begav en samlet skare af engelske EU-skeptikere anført af
UKIP-stifteren Nigel Farage sig ud på en to uger lang protestmarch fra Sunderland til London. Marchen går gennem flere engelske byer og er blevet dækket massivt i britisk presse – særligt den mere EU-kritiske presse. Formålet for Farage og hans støtter har været at kæmpe for en hurtig exit fra det EU-system, de tilsyneladende foragter. At marchen starter i Sunderland, er bestemt ikke tilfældigt. Sunderland var nemlig den første by, som kunne melde om flertal for at forlade EU, da stemmerne blev talt op i 2016. Jyllands-Posten havde en glimrende artikel sidste uge om de EU-kritiske stemmer, som stadig findes i byen. Men måske er EU-skeptikernes symbolske valg alligevel lidt af et paradoks? For Sunderland kan faktisk snarere være symbolet på, at mange briter nu er skræmte ved tanken om brexit.

Sunderland er nemlig en by, som er kendt for sin produktion af biler.
Særligt Nissan har investeret milliarder af britiske pund i deres store fabrik
i Sunderland, og hvor produktionen er dybt afhængig af EU’s indre marked. En rigtig stor del af de komponenter til Nissan-bilerne bliver nemlig produceret i andre EU-lande, og kan flyttes frit til England, hvor bilerne samles. Uanset om det gælder Opel, Vauxhall eller Nissan. De produceres i byer som Luton, Solihull, Ellesmere Port – og altså for Nissans vedkommende i Sunderland. Derfor var det også overraskende for mange, at mere end seks ud ti indbyggere i Sunderland stemte for at forlade EU tilbage i 2016. Det er helt modsat Danmark, hvor kun 1 ud af 50 tillidsfolk i Dansk Metal mener, at det indre marked er negativt for deres arbejdsplads. Herhjemme kender tillidsfolkene altså godt værdien af EU.

Analysefirmaet, Survation, gennemgik i 2018 hele 380 engelske valgdistrikter for at se, hvad englænderne nu syntes om brexit. Resultatet var slående. For det første ønskede et stort flertal nu at blive i EU. For det andet viser tallene, at mange gamle industribyer, der i 2016 ønskede at forlade EU, nu er meget mere positive over for EU. Heriblandt Sunderland. Ud af 380 byer er Sunderland blandt de 25 byer, hvor opbakningen til EU er steget mest. Nu er der pludselig dødt løb i byen om, hvorvidt man er for eller imod medlemskab af EU. Der er løbet meget vand gennem åen de sidste par måneder, så stemningen kan have rykket sig. Tallene er ikke desto mindre vældig interessante, for de får billedet af en stærkt EU-kritisk industriby i Udkantsengland til at krakelere. 

Det hele falder meget logisk sammen med, at mange bilfabrikanter overvejer, om de skal forlade England. Dermed er mange arbejdspladser i byen på spil, og mon ikke det er det byens borgere nu kan se? Mens byens fodboldhold Sunderland A.F.C. gennem flere år er raslet ned gennem divisionerne, frygter byens borgere, at arbejdsløshedskøen bliver lige så lang som fodboldholdets vej tilbage til Premier League. De frustrationer over fodboldholdets manglende succes, som blandt andet er dokumenteret i Netflix-serien: “Sunderland ’til I die”, kan blive vand ved siden af de udfordringer, byen får efter brexit. Nu begynder det altså at blive helt tydeligt, at Sunderland er vitalt afhængige EU og det indre marked. Det er dermed ganske symbolsk, at Nigel Farage og EU-modstanderne har valgt Sunderland som startby for deres protestmarch. Ja, det er faktisk næsten et paradoks.

Indlægget er skrevet af Johan Moesgaard Andersen, EU-chef i Dansk Metal.

  1. God artikel, som jo rører ved det interessante paradoks, at mange af dem, der i 2016 stemte UK ud af EU er dem, der rammes hårdest, når arbejdspladser flytter ud af UK og til EU. Det bliver spændende at følge de næste uger, måneder og år.

Skriv en kommentar