3. april, 2019

Hvorfor er salget af grønne elbiler ikke kommet i gang i Danmark?

Tags: , ,

Del
Hvorfor er salget af grønne elbiler ikke kommet i gang i Danmark?

Trods regeringens erklæring om 1 million elbiler i 2030 er salget af elbiler (næsten) ikke kommet i gang i Danmark.  Efter et bilsalg i 2015, hvor 4.000 af de solgte biler var elbiler, faldt salget af elbiler i 2017 til 700.  Og i 2018 var det kun 0,7 % af salget der var elbiler.  Mens de forureningsfri elbiler knap nok sælges i Danmark, er salget i Norge steget til 30 % i 2018.  Hvorfor er der denne forskel?

Mens vi i Danmark ikke får nogen økonomiske fordele ved at købe elbiler, opnår man i Norge en række fordele. For eksempel opnår man gratis offentlig parkering og fritagelse for moms og andre afgifter ved køb.  Den danske regering har kun kortvarigt givet elbilejere økonomiske fordele, og efter en kortvartig stigning i elbilsalget faldt salget igen.  Vi kan jo ikke permanent sænke bilafgifterne så staten går glip af en væsentlig velfærdsafgift, men vi kan over en kortere årrække kickstarte et bilsalg der vil sætte skub i den grønne omstilling.  At køre i bil behøver ikke at forurene.  Hvor længe endnu skal regeringens tøven hindre incitamenter til at købe ikke-forurenende elbiler?

Indlægget er skrevet af Karina Lorentzen, folketingskandidat for SF, og Bo Vesterlund, EP-kandidat for SF.

Endnu ingen kommentarer

Skriv en kommentar