19. januar, 2019

Sundhedsreformen truer regionale buslinjer. Gør dog som i Europa.

Tags: ,

Del
Sundhedsreformen truer regionale buslinjer. Gør dog som i Europa.

Af Jakob Thiemann, EP-kandidat (A)

Sundhedsreformen går imod Lars Løkke Rasmussens tidligere løfte om at ville bringe Danmark i balance ved at bringe de regionale busser i fare. Hvis regionerne nedlægges, så overdrages ansvaret for trafikplanlægning til kommunerne, og det vil uundgåeligt føre til forringelser for borgere i tyndt befolkede områder. Busdrift er nemlig sjældent en overskudsgivende forretning, og når kommunerne skal vælge mellem hjemmepleje og busdrift, så vinder hjemmeplejen. I Nordsjælland for eksempel vil samtlige kommuner kunne mærke det, og i Region Sjælland må man frygte en yderligere affolkning af de berørte områder.

Se til Europa for inspiration
I udlandet er man gået den modsatte vej. Fra mine rejser i Europa ved jeg, at for eksempel Tyskland, Østrig, Frankrig og Spanien har lagt den strategi, at man vil holde hånden under de mindre byer og landsbysamfund. Det gør man blandt andet ved at give offentlig støtte til trafik, fordi man mener, der er en stor værdi forbundet med at kunne leve på landet væk fra de store byers midte. Der betragter man ikke ”udkanten” som en udgift, og i et land som Schweiz, har man netop haft en bevidst politisk strategi om at udvikle disse områder. Frankrig, Østrig, Schweiz og Italien er fantastiske skiområder netop fordi, man har investeret i offentlig transport, der i øvrigt også kører om sommeren. Der er flere afgange i højsæsoner, men hvor vi i Danmark bruger meget energi på at gøre livet svært for dem, der bor i landsbyerne, så har man i disse lande valgt at se områderne, som noget der kan skabe værdi for de lokale, og værdi for landet.

Hvad tænker DF på?
Ønsker vi at forarme vores småbyer i en grad, så vi skal til at søge EU’s regionale fonde om støtte, eller burde vi ikke have ressourcer nok i dette land, til at kunne understøtte værdifulde fællesskaber? Jeg kan ikke lade være med at undre mig over, at Dansk Folkeparti er gået med på den reform. Dansk Folkeparti har altid ønsket regionerne nedlagt, og får nu måske sit ønske opfyldt. Men partiet der ellers bruger meget energi på at bevare danskheden og bekæmpe alt EU, nu støtter en udvikling, der kun gør EU endnu mere relevant. DF burde stemme imod Lars Løkkes sundhedsreform, for har ”Maren i kæret” ikke netop brug for pålidelig, billig og effektiv offentlig transport?

Jakob Thiemann

Som barn af en politisk aktiv og interesseret familie, har jeg altid være dybt optaget af samfundsforhold. Især vilkårene for de, der har det sværest. Efter jeg blev aktiv i DSU og sidenhen Socialdemokratiet for ca 20 år siden, har jeg været aktiv i det internationale arbejde, og har været med til at formulere partiets internationale strategi. I lidt over 4 år arbejdede jeg for en international fagbevægelse, og rejste Europa og verden rundt, hvor jeg mødte folk i lavtlønsjob. Det var ikke rart at se, hvad der sker når regeringer lader multinationale selskaber skabe deres egne rammer. EU har de muskler der skal til, for at få internationale virksomheder til at skabe ordentlige forhold for deres ansatte og betale den skyldige skat. Jeg er 46 år, ansat som lektor ved Akademisk Studenterkursus på Nørrebro i København, og bor i København Nord-Vest. Er kredsformand for 5. kreds Nørrebro, og elsker at lave mad.

Endnu ingen kommentarer

Skriv en kommentar